derde dag in Kaap Verdië

25 oktober 2018 - Santa Maria, Kaapverdië

Vandaag is het al weer de derde dag van onze vakantie.  Hebben heerlijk geslapen in het nieuwe appartement. Wel was ik weer vroeg wakker. Maar het voordeel was dat ik nu heerlijk op het balkon kon gaan zitten en boek geluisterd vanaf de laptop.Het weer blijft heerlijk en koelt s'nachts niet verder af dan een graad of 25 o.  Vandaag staat de eilandtoer op het programma dus moet ook Marende op tijd haar bedje uit.  Rond half acht is ook Marende al wakker. Toch beetje last van haat buik en neemt toch maar weer een diarree tabletje.....Vervelend net vandaag als je in de auto zit. Even over negen komt de auto voorrijden . Auto met open bak waar zes personen kunnen zitten en 4 personen in de auto. Het lijkt natuurlijk wel aantrekkelijk om met dit weer in de buitenlucht te zitten dus maar in de open bak geklommen. Ben hier niet zo een voorstander van. Zit liever veilig in de auto.....Dus bij de eerstvolgende stop om nog wat mensen op te halen zijn wij maar lekker achterin de auto gaan zitten. Achteraf maar goed ook want de wegen zijn super slecht hier en je wordt nogal door elkaar geschud. Dat voel je in de auto al goed, laat staan in de open bak achterin. En nog maar niet spreken over het stof. Wij moesten regelmatig de ramen sluiten vanwege het stof.....De mensen achter in de bak kunnen vanavond extra douche nemen......helemaal onder de pof.......

Wij hebben het eiland helemaal gekruist.....van Santa Maria, in het zuiden van het eiland SAL , via Pedra Lume naar Palmeira , Esparagos ( de hoofdstad van SAL ) over Murdeira weer terug naar Santa Maria. Wij hebben de sloppen wijken gezien, ( eigenl;ijk een klein dorpje ) waar toch zo een 2000 mensen wonen met veelal geen werk of zeer slechts betaald werk. Hebben geen stromend water en geen elektriciteit. Hebben hutjes gebouwd van golfplaten, wat hout en plastic. Erg triest om te zien. Het eiland is over het algemeen niet welvarend. Het is vreselijk uitgestrekt gebied van vulkanische grond.....kilometers lege , kale vulkanische grond...zonder enige vegetatie, Af en toe zie je , vanuit het niets, een paar koeien rondlopen. Wij vragen ons af hoe die aan eten en drinken komen. Wij zijn in de zoutmijnen van Pedre Lumen geweest, waar het zoutgehalte zo hoog is dat je vanzelf blijft drijven in het water. Je hebt zelfs moeite om op te staan na het drijven omdat het water heel erg zwaar is. Wel een stevige douche na afloop want je zit helemaal onder het zout. Tevens noodzakelijk omdat je, om je huid te verzorgen helemaal kunt insmeren  ,met de vieze modder uit het zoutmeer wat dan weer goed schijnt te zijn voor je huid. Al bij al zie je er,  na deze behandel beurt, 10 jaar jonger uit. Dus wij zijn erg benieuwd of jullie ons nog zullen herkennen bij terugkomst . Natuurlijk hebben wij het prachtige Blauwe Oog gezien  bij Burracona , Doordat de zon op een bepaalde manier door de rotsen schijnt en op het zeewater schijnt krijg je een prachtig schouwspel te zien wat erg lijkt op een hel blauw oog..

1. Tereska:
    26 oktober 2018
    Leuke foto's van jullie samen in de zee!
  2. Danitsja:
    26 oktober 2018
    Wat een mooie foto's😍 nog is 10 jaar jonger... denken ze dadelijk dat je m'n dochter bent mam ipv m'n zus😂😂😂
  3. Monique Hussem:
    26 oktober 2018
    We krijgen een aardig beeld van jullie tocht over het eiland.
    Ik ben bang dat ik ook wat moet doen om eruit te blijven zien als jongste zus-je
  4. André:
    26 oktober 2018
    Mooie foto’s, mooi verhaal, mooi eiland. Geniet er verder van en ...... Marende: sterkte met het vervelende buikgevoel. 🍀😎