Camping Strand49 , Sint Maartensvlotbrug , Noord-Holland , 19 april 2023

19 april 2023 - Sint Maartensvlotbrug, Nederland

Op mijn vaste tijd weer opgestaan ( rond zes uur/half zeven ) Na douche en toiletteren eerst maar een kopje koffie gedronken en wat nieuws gelezen op de tablet. Zoals gebruikelijk tegen half negen de lekkere verse broodjes gehaald aan de receptie en genoten van een ontbijtje. . We hebben afgesproken vandaag naar De Zaanse Schans te gaan. Even over tien vertrekken we vanaf de camping met de fietsen op de fietsendrager. Gisteravond heb ik een route uitgezet, beter gezegd, gezocht en overgenomen van de site van de Zaanse Schans. Achteraf gesproken hebben we alle  highlights  gezien maar was de route niet zo leuk om te rijden. Een route van ruim 24 kilometer heeft bij ons ruim 30 kilometer geduurd. Niet correct aangegeven, wegomleidingen etc. veel over industriegebieden en langs doorgaande wegen. Maarja... We hebben ongeveer een uurtje gereden alvorens we in Westzaan aankomen, We parkeren buiten alle drukte, wat natuurlijk wel fijn is zo met de fietsendrager achterop. Vanaf Westzaan fietsen we in de richting van de Zaanse Schans. In de route hiernaar toe. We passeren al volop fabrieken wat weergeeft dat de industrie, ook vroeger, erg bloeiend was. Er werd op veler gebied gewerkt maar zeker ook waren de scheepswerven een bepalende factor in dit gebied. ook de vele windmolens waren bepalend en er werden zeer veel variërende beroepen mee uitgevoerd. Scheepsbouw, hout fabricage,  bakkerijen, kaasmakerijen, snoepfabrieken, kleding, klompen etc.  De rijke moleneigenaren lieten prachtige kleurrijke houten huizen bouwen met een zeer mooie voor- en achtergevel wat een statussymbool was. Het was een genot om dit gedeelte te bezoeken, gedeeltelijk per fiets maar ook gedeeltelijk lopend. We drinken daar ook een kopje koffie en eten een broodje en kopje soep. De prijzen zijn gigantisch duur, Maarja wat wil je met busladingen Japanners, Chinezen, Italianen. Ook veel Duitsers, Fransen en Engelsen komen dit bezoeken en vooral fotograferen. We rijden de Zaanse Schans uit en rijden  nog voorbij het eerste winkeltje  van Albert Heijn , die hier geboren en getogen is. We fietsen door en komen dan voorbij de gestapelde Zaanse huisjes. Het station van Zaandam is hierin opgenomen. In de gevel van het gebouw zijn 70 Zaanse huisjes opgenomen uitgevoerd in de 4  Zaanse groene kleuren. De gehele omgeving is gebouwd in deze stijl en er wordt nog volop gebouwd, wat nog wel enige jaren in beslag zal nemen. Het is een doolhof en de bewegwijzering laat erg te wensen over. We rijden terug naar het parkeerterrein waar de auto staat en maken ons op voor de terugreis maar Sint Maartensvlotbrug. Tegen  vier uur arriveren we op de camping. Het is prachtig weer geweest met veel zon maar met een harde Noordoosten wind. De wind maakt het koud. Op de camping nog een uurtje buiten gezeten, in het zonnetje uit de wind. We eten de nasi met gamba's die we gisteren al hadden gekocht. Was lekker en na afwas en ioruim werkzaamheden kan de avond beginnen. Wat nieuws kijken , wat lezen, kortom lekker ontspannen... Een leuke dag kan worden bijgeschreven....