Camping Strand49 , Sint Maartensvlotbrug , Noord-Holland , 20 april 2023

20 april 2023 - Sint Maartensvlotbrug, Nederland

Het zou vannacht wat gaan regenen en vanochtend zou de dag beginnen met wat miezer regen en in de loop van de dag zou het ietsjes verbeteren. Niets is  minder waar... Vannacht heeft het eigenlijk niet geregend en de dag begon met een wisselend bewolkte hemel maar droog.  Na de verse broodjes te hebben genuttigd gaan we eerst maar om wat boodschappen voor de dag en besluiten straks wel wat we vandaag gaan doen. We rijden even naar Schagen, welke plaats een kilometer of 8 is verwijderd van Sint Maartensvlotbrug. Schagen is een vrij grote stad met bijna 50.000 inwoners en heeft een regio functie. Alle groot winkelbedrijven zijn vertegenwoordigd. Wij gaan naar de Vomar wat een van de grootste is. Daarna nog even naar de Action om een paar shirtjes voor mij en voor Marende en een nieuwe sporttas voor Marende. Het heeft inmiddels wat gedruppeld maar niet van dien aard dat we naar de camping teruggaan. We besluiten om vandaag maar door te rijden naar Enkhuizen. Het is een ritje van een kilometer of 50, dus een klein uurtje rijden. Aangekomen in Enkhuizen blijft het de rest van de dag droog met zelfs nog een zonnetje. We gaan met name naar Enkhuizen om een bezoek te brengen aan het Zuiderzee museum. Vanaf de grote parkeerplaats buiten de stad vaart er een boot naar het Zuiderzee museum v.v.  Het is er niet zo super druk zodat wij de enige 2 personen zijn aan boord van de toeristen boot van het museum, die vaart vanaf de parkeerplaats naar het Zuiderzee museum, Terugvaart betekent ook nog een stop in het centrum van Enkhuizen bij het station om daarna weer te eindigen bij de parkeerplaats.  Vanwege ons lidmaatschap bij de vriendenloterij hebben wij de entree gratis en moeten alleen de 7 euro afrekenen voor de parkeerplaats. Hert Zuiderzee museum is een cultuurhistorisch museum waar de cultuur  en de maritieme geschiedenis van de voormalige Zuiderzee in beeld wordt gebracht. Een bezoek is zeker een aanrader om een keer te doen. Het is zowel een buitenmuseum als een binnen museum. We bezoeken beiden en gaan einde van de middag weer op huis aan. Tegen half zes arriveren we weer op de camping. We hebben geen zin meer om te koken en besluiten om een pizza te gaan eten in Sint Maartensvlotbrug, vlakbij de camping.  Het is er prima pizza eten en rond half 8 zijn we weer terug bij onze caravan. Ondanks de voorspellingen is het een mooie dag geworden. In de avond nog even TV gekeken en Marende wat gelezen.  Morgen weer verder.....nog maar 2 dagen te gaan.....wat vliegt de tijd....