Camping Strand49 , Sint Maartensvlotbrug , Noord-Holland , 17 april 2023

18 april 2023 - Sint Maartensvlotbrug, Nederland

Na een redelijke nachtrust toch weer vroeg wakker. Na douche ritueel maar even een kopje koffie drinken alvorens weer de lekkere verse broodjes te halen.  Het is nu nog bewolkt maar de dag zou eindigen met zon. We gaan vandaag richting Volendam en Marken. Een ritje van een kilometer of 50 vanaf de camping.

Al rijdend komen we bij Edam terecht, een plaats die we natuurlijk ook even gaan bezoeken. Edam vormt samen met Volendam een geheel. Edam is van oudsher een echte handelsstad en staat onder andere bekend om de Edammer kaas . Veel rijkversierde gevels en indrukwekkende monumentale panden vormen het hart van Edam. We wandelen door het oude centrum en bezoeken wat winkeltjes. Daarna door naar Volendam. We vinden eigenlijk redelijk snel een parkeerplaats vlakbij het toeristische centrum van Volendam. Het is er druk en de ladingen toeristen worden met bussen vol gedropt. Het is bekend maar toch altijd weer leuk om even rond te wandelen. Inmiddels is het ook etenstijd  geworden en wij gaan lunchen in een restaurantje aan het water. In de verte zien we Marken liggen en we zien de toeristenboot  naar Marken vertrekken . We eten lekker zeebaarsfilet met frietjes  en palingfilet met toast.

Daarna door naar Marken, een schiereiland in het Markermeer, sinds 1957 via een dijk verbonden met het vaste land. Marken staat bekend om de authentieke kleurrijke houten huizen , witte ophaalbruggen en de vissershaven. Inmiddels is het zonnetje gaan schijnen zodat we een lekker kopje koffie kunnen drinken op het terras bij de haven. Ook hier weer veel toerisme. Op de terugweg nog wat poffertjes gegeten om vervolgens op de terugweg te gaan. We rijden terug over Schagen waar we nog even naar de supermarkt gaan om wat eten mee te nemen voor vanavond. Lekker biefstukje met champignons, dit alles bereid op de Cadac.

We kunnen zelfs nog even buiten zitten in het zonnetje en tegen 19.00 uur gaan we naar binnen om te eten.

De avond verloopt rustig met wat lezen en TV kijken....

Weer een heerlijke dag gehad,..... morgen weer meer