Camping de Tulpenweide in Breezand , 29 april 2022

29 april 2022 - Breezand, Nederland

Vrijdag , 29 april 2022

Nog twee dagen te gaan, wat vliegt de tijd. Vannacht slecht geslapen , Veel pijn gehad aan linker hand/arm. Is ook wat opgezet . Toch dadelijk nog maar wat paracetamol nemen om de pijn wat te onderdrukken. Na het ontbijt gaan we vertrekken richting Alkmaar om daar naar de kaasmarkt te gaan kijken. Is iedere vrijdag, in het seizoen , om uiteraard de toeristen te vermaken. Toch wel ruim een half uur rijden en best druk op de weg. Alkmaar is een grote stad en druk. Parkeren is hopeloos en de ene na de andere parkeerplaats is vol. Uiteindelijk toch een parkeergarage gevonden met plaats op niet zo een erge grote afstand van het centrum. Kwartiertje wandelen, weliswaar door een drukke winkelstraat , dus het valt zat mee. Loop de meute maar achterna want iedereen gaat naar de kaasmarkt. Toch wel een mooi spektakel waar je mooi in beeld ziet waar de kazen binnengebracht worden vanaf het grote plein. Hier liggen de kazen keurig opgestapeld. Worden hier gekeurd en naar binnen  gebracht door de tradtionele kaasdragers. Binnen worden ze gewogen en verhandeld om vervolgens weer door de kaasdragers naar de kopers worden gebracht. Die voeren ze in karren weer af naar de vrachtwagens die in de omliggende straten staan te wachten. Ook wordennde kazen n0g over het water binnengebracht  met een puntertje. Dit bootje vaart dan door de grachten tot het grote kaashuis. Dit is puur voor de toeristen bedoeld. In het centrum, aan de gracht, drnken we nog een kope koffie en wandelen terug naar de parkeergarage.

Op de terug naar Breezand gaan we nog even een kijkje nemen in Petten aan Zee. Een dorpje wat geheel is gemoderniseerd de laatste jaren en waar ook veel recreatie is ontwikkeld. Bungalowparken en campings. Er is ook een heel mooi strand aan de Noordzee. Wij parkeren vlak achter de duinen en steken de duinen over, pal aan het strand en de mooie strandtent Zee & Zo. Het terras is leeg omdatb er een harde wind staat maar binnen zit het bijna helemaal vol. We vinden nog net een plaatsje en kunnen een hapje eten.  Wat warm en kouds..... een strandjutters plank. Wat te drinken en we zijn weer helemaal voldaan.

Op de terugweg naar de camping nog even een snel bezoekje gebarcht aan de supermarkt zodat we ook vanavond weer wat te eten hebben..  Op de camping nog even buiten gezeten om de krant te lezen en tegen kwar over vier naar binnen. Zonnetje schijnt flauwtjes maar het is maar 10 o , dus geen buitenzit weer.

Weer een dag bijna voorbij helaas.....